Voorstellen

Een idee krijgen wie er achter welke nickname zit. Even voorstellen kan hier.
Vir Paratus
Berichten: 62
Lid geworden op: 23-01-2012 12:46

Bericht door Vir Paratus » 27-01-2012 00:05

1) begin vandaag met preppen
2) Koop meer van de zaken die je normaal gesproken eet
3) Leer hoe je jezelf en je gezin kunt verzorgen in tijden dat de winkels niet alles op voorraad hebben ( heb je een alternatief om te koken, kun je water zuiveren, kun je zelf brood bakken, kun je je gezin warm houden)
4) Zorg voor een BOB (bug out Bag) die je gewoon in je auto kunt gooien als het echt nodig is (met daarin een kopieen van je paspoorten, een aantal fleece dekens, extra ondergoed, een paar flessen water, een paar MRE's, wat waxinelichtjes, lucifers, lightsticks, en een spel kaarten :D )

Rodin
Site Admin
Berichten: 6870
Lid geworden op: 10-01-2011 19:52

Bericht door Rodin » 27-01-2012 10:03

Vir Paratus schreef:1) ... een paar MRE's...
Kun je over die Meals Ready to Eat wat meer vertellen? Wat zit erin, hoe lang zijn ze houdbaar en waar koop je ze?
'Opinions are like assholes. Everybody has one.'
::clint::
Clint Eastwood, fastest philosopher in the West.

Vir Paratus
Berichten: 62
Lid geworden op: 23-01-2012 12:46

Bericht door Vir Paratus » 27-01-2012 12:26

Tuurlijk, wat wil je weten? (Pas op, dit is een hobby, dus ik kan een beetje uitwijden)
Een MRE is onderdaad wat de naam zegt: een "Meal Ready to Eat". Elk land heeft zo ongeveer zijn eigen variant daarvan en allemaal hebben ze een andere inhoud.

In de Amerikaanse MRE's zit bijvoorbeeld een hoofdgerecht met een bijgerecht, een brood variant, beleg (jam of kaas), wat te snacken, snoepgoed, een lepel, drankmixen, peper zout etc. Het mooiste is echter de zogenaamde "Chemical Heater" waarmee je het eten kunt verwarmen in de eigen verpakking. Je hoeft dus geen bordjes of pannen mee te slepen en je hoeft geen vuurtje aan te leggen, een Esbit brander meenemen oid.
De chemical heater is zakje waarin je de te verwarmen maaltijd plaatst. Er zit een watergeactiveerd element in dat heel warm wordt en waarmee je zonder vuur de maaltijd kunt verwarmen. (En warm smaakt alles beter)
Op zich smaken de Amerikaanse MRE's prima en zijn naar mijn bescheiden mening handig om bij de hand te hebben.
De Amerikaanse MRE's worden per menu apart verpakt in een dikke plastic verpakking: deze zijn volledig waterdicht en zijn bestand tegen behoorlijk wat mishandeling.
Afbeelding

Amerikaanse MRE's komen in 24 verschillende varianten. 12 verschillende per doos, 2 soorten dozen (A heeft menu 1 t/m 12 en B heeft menu 13 t/m 24)

De houdbaarheidsdatum is sterk afhankelijk van de manier waarop de MRE wordt bewaard en wat de productiedatum is. De stelregel is: hoe kouder de MRE wordt bewaard, des te langer deze houdbaar is.
De Amerikaanse MRE's zijn ca 7-8 jaar houdbaar (na productiedatum) mits koel bewaard. Als je beslag weet te leggen op een originele doos kun je in 1 oogopslag zien of de maaltijden nog te eten zijn: er zit namelijk op elke originele doos een "Time Temperature Indicator". Een rode stikker met twee elkaar overlappende cirkels. Zolang de binnenste cirkel lichter is dan de buitenste kun je de maaltijden zonder gezondheidsrisico's eten.

Ik koop ze via een kennis in Duitsland die ook op Marktplaats adverteerd. Ze heeft gegarandeerd 'verse' MRE's met een van de jongste productiedata die er verkrijgbaar zijn en niet onbelangrijk: ze heeft regelmatige aanvoer.

Nederland heeft ROEK rantsoen. (Rantsoen onder Extreme Koude)
Deze bestaat uit gevriesdroogde componenten die je met warm water weer de oude consistentie laat aannemen. Ze zijn ideaal voor in een BOB omdat ze veel calorieën leveren en relatief licht zijn als je de ballast weglaat. Probleem is dat je niet kant en klaar zijn en je ze dus moet bereiden. Ook zijn ze amper te krijgen. Als je geluk hebt vind je soms een paar losse componenten in een dumpshop maar dan houdt het wel gauw een keer op. Ik heb via Marktplaats 2 rantsoenen weten te scoren. (veel kijken, soms heb je mazzel)

Verder ken ik de Engelse MRE's (ook via die kennis). Persoonlijk ben ik alleen bekend met de nieuwste lichting (productiedatum vanaf 2010). Dat is een doos vol met eten. Serieus, daar kan ik het 2 dagen op volhouden. Een volwaardig ontbijt, lunch en diner (kant en klaar bereid) en een enorme hoeveelheid snacks en drankcomponenten die er onderweg lekker ingaan. Veel caloriën (heb me laten vertellen dat er 4.000 Kcal in een doos zitten). Nadeel is dat er geen heater in zit. Voordeel is wel weer dat er waterzuiveringstabletjes worden meegeleverd en dat de maaltijden echt uitgekiend zijn (je krijgt zelfs fruit binnen). Grootste voordeel is echter dat ze echt goed smaken. De menu componenten zijn apart in een stevige kartonnen doos verpakt: de doos is dus niet waterdicht maar de maaltijdcomponenten zelf wel.
Afbeelding


Ik ben aan het kijken of ik nog beslag kan leggen op een paar Franse MRE's: die schijnen volgens de kenners ook zeer goed te zijn.

Tja, ik had je gewaarschuwd: het is een flinke lap tekst geworden :)
Hopelijk heb ik je vragen beantwoord.

Napoleon zei het al eens: een leger marcheert op zijn maag. Daar is IMHO geen woord van gelogen.

Rodin
Site Admin
Berichten: 6870
Lid geworden op: 10-01-2011 19:52

Bericht door Rodin » 27-01-2012 12:50

Mooie en bruikbare brok info. Ik mis alleen nog wat prijsindiciaties.
'Opinions are like assholes. Everybody has one.'
::clint::
Clint Eastwood, fastest philosopher in the West.

Vir Paratus
Berichten: 62
Lid geworden op: 23-01-2012 12:46

Bericht door Vir Paratus » 27-01-2012 21:00

ze rekent per stuk 8,99 of 12 stuks (complete doos) voor 99 euro.
Ik krijg nog wat extra vriendenkorting :D

OBL-Rien
Berichten: 2813
Lid geworden op: 24-03-2011 16:42

Bericht door OBL-Rien » 27-01-2012 21:07

Ken je de WISE outdoor meals?
Hoe vergelijken die?
www.overbeterleven.nl - Overleven in slechte tijden, Beter leven in goede tijden.

Rodin
Site Admin
Berichten: 6870
Lid geworden op: 10-01-2011 19:52

Bericht door Rodin » 27-01-2012 21:32

Vir Paratus schreef:ze rekent per stuk 8,99 of 12 stuks (complete doos) voor 99 euro. Ik krijg nog wat extra vriendenkorting :D
Hoeveel extra vriendenkorting als ik vragen mag? En geldt dat bij een bepaalde afnamehoeveelheid? :wink:
'Opinions are like assholes. Everybody has one.'
::clint::
Clint Eastwood, fastest philosopher in the West.

Vir Paratus
Berichten: 62
Lid geworden op: 23-01-2012 12:46

Bericht door Vir Paratus » 27-01-2012 22:31

@OBL: nee ben niet bekend met Wise. Ik krijg wel periodiek hun informatie toegestuurd maar ben zwaar aan het dubben of dat wat voor mij is. Het zijn namelijk gevriesdroogde maaltijden. Je moet dus warm (kokend) water toevoegen om ze te kunnen eten.
Ik zie meer heil in zaken die al kant en klaar zijn en die niet met warm water bereid hoeven te worden.
Ken jij wise? Is het vergelijkbaar met Mountain House? Naar het schijnt zijn beiden wel de twee grootste spelers op de markt inzake gevriesdroogd voer

@ Rodin: sorry kerel, maar dat is haar handel. Daar ga ik niet tussen zitten. :tongue: Ik wil je best in een PM vertellen wat ik betaal maar niet in het forum. Het is echt een schappelijke meid die dit als liefhebberij erbij doet. Ik mag me heel sterk vergissen maar ik weet bijna zeker dat als je in grotere hoeveelheden wilt bestellen er vast over de prijs te praten valt.

OBL-Rien
Berichten: 2813
Lid geworden op: 24-03-2011 16:42

Bericht door OBL-Rien » 27-01-2012 22:38

Ik heb juist een paar WISE maaltijden besteld, dus ik kan in ieder geval zeggen of ze mij smaken of niet (over 1 of 2 weken).
Warm eten is wel essentieel imo, misschien niet voor het overleven zelf, maar dan wel voor het welzijn bij het overleven.
www.overbeterleven.nl - Overleven in slechte tijden, Beter leven in goede tijden.

Gast

Hallo

Bericht door Gast » 17-03-2012 14:47

Hallo,

Mijn naam is Klaus. Volgens mij ben ik de eerste Duitser op dit interessante forum. Weliswaar woon ik in de grensstreek en dus is mijn Nederlands naar behoren (hoop ik). Ik ben mij momenteel veel aan het inlezen en zal binnenkort met eigen bijdragen komen. Het eerste waar ik over zal berichten is het gebruik van TOR (The Onion Route), die het mogelijk maakt anonym over het internet te surfen.

Tschüss :wink:

Klaus

Plaats reactie