Introductie

Een idee krijgen wie er achter welke nickname zit. Even voorstellen kan hier.
RobinSCT
Berichten: 91
Lid geworden op: 27-03-2011 15:16

Bericht door RobinSCT » 02-04-2011 12:26

Veel mensen van mijn leeftijd zijn nog van niets bewust, maar doordat ik allerlei dingen op TSM en hier las, ben ik me er wel bewust van geworden. Het is niet zo dat ik niet meer in een Happy-Happy wereld leef, dat gaat nog prima hoor :lol:

Schulden zal ik never nooit maken, ik spaar goed, en let goed op me geld (uitgaven). Alleen geen hypotheek? Hoe krijg ik het ooit voor elkaar om op mezelf te gaan wonen.. Huren zie ik ook niet echt zitten, weggegooid geld.

Engels lukt wel redelijk bij mij, zal is gaan kijken op die site. Bedankt!

Rodin
Site Admin
Berichten: 6870
Lid geworden op: 10-01-2011 19:52

Bericht door Rodin » 02-04-2011 12:59

Met goed sparen hoop ik dat je bedoelt dat je dat gekleurde Europese gekkengeld geregeld omzet in echt geld, lees edelmetalen? Als je dat inderdaad doet en het geldsysteem klapt in elkaar, heb je kans dat je met een handvol gouden munten of iets meer zilveren munten cash een huis kunt kopen.
'Opinions are like assholes. Everybody has one.'
::clint::
Clint Eastwood, fastest philosopher in the West.

OBL-Rien
Berichten: 2813
Lid geworden op: 24-03-2011 16:42

Bericht door OBL-Rien » 02-04-2011 14:36

Huren zie ik ook niet echt zitten, weggegooid geld.
Dat hoor ik wel vaker, ik ben het daar niet mee eens.
Ik wil er even over nadenken voordat ik een antwoord formuleer.
www.overbeterleven.nl - Overleven in slechte tijden, Beter leven in goede tijden.

OBL-Rien
Berichten: 2813
Lid geworden op: 24-03-2011 16:42

Bericht door OBL-Rien » 02-04-2011 14:46

Als je dat inderdaad doet en het geldsysteem klapt in elkaar, heb je kans dat je met een handvol gouden munten of iets meer zilveren munten cash een huis kunt kopen.
Traditioneel is 30 gram zilver ongeveer 1 week werken. Ook traditioneel is de verhouding tussen zilver en goud ongeveer 20.
Een huis kost ongeveer 3,5 - 5 jaar werken, in NL vaak iets meer (dank aan de overheid).
Nemen we ongeveer 5 jaar voor een huis, dan is dat 250 weken.
In zilver: 250 Ounce, in Goud: ongeveer 12 Ounce.
Oftewel in zilverwaarde van vandaag: Euro 6500
In Goudwaarde van vandaag: Euro 12000

:-) U kunt aan dit bericht geen rechten ontlenen! :-)
www.overbeterleven.nl - Overleven in slechte tijden, Beter leven in goede tijden.

Rodin
Site Admin
Berichten: 6870
Lid geworden op: 10-01-2011 19:52

Bericht door Rodin » 02-04-2011 14:50

OBL schreef:U kunt aan dit bericht geen rechten ontlenen! :-)
Hehe. :twisted:
'Opinions are like assholes. Everybody has one.'
::clint::
Clint Eastwood, fastest philosopher in the West.

RobinSCT
Berichten: 91
Lid geworden op: 27-03-2011 15:16

Bericht door RobinSCT » 02-04-2011 22:57

In dit geval bedoel ik met sparen, mijn zuurverdiende centjes, op de bank zetten. Ik heb ondertussen (nog maar) tien Phillies. Nou wil ik er binnenkort eigenlijk nog 60 gaan kopen. Alleen ik moet natuurlijk ook nog wat cash achter de hand hebben, wat het is nog niet zover dat je niet meer met briefgeld kan betalen. Wanneer het briefgeld geen reet meer waard is, weet ik al helemaal niet. Sel ik koop er 60 bij, dan heb ik er 70, zit ik dan een beetje op de goeie koers? En ik hoor soms ook dat je moet zorgen dat je cash in huis heb liggen, om hoeveel gaat dat dan volgens jullie?

Wat betreft dat huren, aan de ene kant, je huurt het, en je kan er een maand in wonen. Maar aan de andere kant, als je er uitgaat, heb je niks meer. Je gooit je geld dus weg, zo zie ik het. Als je koopt, is er nog wat van jou. Maar het word steeds moeilijker om als starter een woning te kopen. Nou zit ik nog meer dan prima thuis, haha, maar er komt een tijd dat ik eruit moet.

Heb je ondertussen al nagedacht over een antwoord, OBL?

Nou wijkt dit topic wel een beetje af van waar het voor bedoeld is haha. Voorstel topic.

Nog een prettige avond.

Rodin
Site Admin
Berichten: 6870
Lid geworden op: 10-01-2011 19:52

Bericht door Rodin » 02-04-2011 23:35

Ja, dat huren. Persoonlijk ben ik er niet gek op, maar misschien heeft OBL een goede onderbouwing. Ik zou in elk geval zo lang mogelijk thuis blijven wonen en ondertussen uitkijken naar iets betaalbaars (anti-kraak? "portierfunctie" bij een bedrijfswoning?).

Wij hebben thuis standaard een paar honderd euro cash liggen. Qua edelmetalen zou ik kopen wat je je redelijkerwijs kunt permitteren. Wat voor werk doe je eigenlijk?
'Opinions are like assholes. Everybody has one.'
::clint::
Clint Eastwood, fastest philosopher in the West.

OBL-Rien
Berichten: 2813
Lid geworden op: 24-03-2011 16:42

Bericht door OBL-Rien » 03-04-2011 08:54

Ik adviseer om voor ten minste 1 maand aan noodzakelijke uitgaven cash thuis te hebben. Let wel, het gaat enkel om noodzakelijke uitgaven, dus geen nieuw horloge.

Zilver of goud zijn investeringen. Zelf investeer ik in Z&G en Energie. Het nadeel van Z&G is dat het geen inkomsten geeft, het voordeel is dat het nog nooit helemaal waardeloos is geworden.
In beide (Z&G en Energie) investeer ik vooral op de aandelenmarkt. Op die manier is de winst groter (maar ook eventueel verlies). Als bv zilver van 20 naar 40 euro gaat, dan kan een goede zilver onderneming makkelijk van 2 euro per aandeel naar 6 euro (of meer). Er zit dus een hefboom effect in.
Voor energie investeer ik vooral in dividend betalende aandelen. Dividend aandelen in de energie sector betalen vaak tussen de 2 en 8% op jaarbasis.

Maar nog veel belangrijker is dat ik zoveel in energie aandelen geïnvesteerd heb dat de opbrengsten mijn energie uitgaven ongeveer dekken. Het leuke daarvan is dat wanneer de energie duurder wordt, de dividenden ook stijgen. Op deze manier kan ik mij (gedeeltelijk) indekken tegen hogere prijzen voor energie in de toekomst.

Over huren vs hypotheek komt later nog wat.
Een voorschot: We betalen in alles altijd alleen maar service-kosten en winst. Er bestaat niet zo iets als "intrinsieke waarde". Of je nu naar de kapper gaat, een auto koopt of een huis huurt, je betaald enkel service-kosten en winst. Er is dus geen verschil tussen huren en bezitten.
Ik realiseer me dat ik hierin behoorlijk van het alledaagse denken over de kwesties verschil, dus ik verwacht dan ook niet dat je dit klakkeloos overneemt :-)
De basis voor dit idee is de realisatie dat alles wat door de natuur geproduceerd is gratis is. Aardappelen zijn gratis, apples zijn gratis, zilver is gratis. Je moet alleen de moeite (ie service) betalen om ze te kweken, plukken of delven. Soms is het aanbod kleiner dan de vraag, in dat geval ontstaat er winst voor de aanbieder (de prijs loopt op boven het service niveau).
Uit deze observatie volgt ook dat de waarde van een ding uiteindelijk enkel door de benodigde service bepaald wordt die nodig is om de utility van het ding te vervangen. De restwaarde (i.e. waarde na gebruik) van een appel is dus vrijwel nul, terwijl de restwaarde van een huis na een maand nauwelijks afgenomen is. Let wel, de restwaarde in procenten is nauwelijks afgenomen. De absolute hoeveelheid is ongeveer net zo veel afgenomen als de huur!
Hier wil ik nu stoppen. Maar ik denk dat je al een aardig idee hebt in welke richting ik ga :-)
www.overbeterleven.nl - Overleven in slechte tijden, Beter leven in goede tijden.

jeroen w
Berichten: 164
Lid geworden op: 20-01-2011 22:07

Bericht door jeroen w » 03-04-2011 10:14

Ik wil mijn hypotheek wel afbetalen met 300 ounce zilver
liever vandaag dan morgen
als je cash voor 1 maand thuis moet hebben bij een crisis
moet het wel meer zijn dan wat je normaal nodig hebt
om dat de prijzen snel zullen stijgen

thesparklet
Berichten: 110
Lid geworden op: 20-03-2011 15:40

Bericht door thesparklet » 03-04-2011 10:49

Zelf zit ik met een vraag over onze woning.
Binnen een paar jaar is onze hypotheek afbetaald.
Ik vraag me af of we investeren in goede isolatie van ons huis
ofwel ons huis verkopen en bv. met de opbrengst naar het buitenland
trekken (kzou niet weten waar naartoe),
of de opbrengst bv omzetten in zilver ?
Iemand een idee hierover ?

Plaats reactie