Introductie

Een idee krijgen wie er achter welke nickname zit. Even voorstellen kan hier.
bambipower
Berichten: 44
Lid geworden op: 08-03-2011 16:34

Bericht door bambipower » 08-03-2011 16:50

ik ben chantal, aka bambipower uit deurne bij antwerpen.
2 kinderen
en maar 1 echtgenoot :cry: :)
bijna 50jaar oud

Muntenverzamelaar sinds 25jaar, al zijn daar periodes bij dat het op een laag pitje is (was)

Verhuur een huisje
Verzot van mijn groententuin, dus daar heb ik streepje voor op anderen.
Ik werk in de zorgsector als gezins en bejaardehulp

Ik kom ook via de zilver berg blog. En zelf beheer ik ook de zilverpagina op 2link

Alhoewel ik momenteel gefrustreerd ben, omdat ik me sufgeprobeerd heb hier voorbij die captcha code te komen, ben ik over het algemeen een vrolijk mens :wink:

Sta mij toe hier even rond te kijken, als ik echt 'mijn onderwerp' tegenkom dan hoor je mij daar wel.
Alvast voor iedereen een 'aangename kennismaking'

Rodin
Site Admin
Berichten: 6870
Lid geworden op: 10-01-2011 19:52

Bericht door Rodin » 08-03-2011 17:18

Welkom bambipower,

Ik hoop dat je hier nuttige zaken aantreft en dat je zelf nuttige tips met anderen weet te delen.

NB. Bij de boekenlijst staat zeker een aardige tip. nl. Leven van het land.
'Opinions are like assholes. Everybody has one.'
::clint::
Clint Eastwood, fastest philosopher in the West.

noodvoorziening
Site Admin
Berichten: 231
Lid geworden op: 07-01-2011 13:33

Bericht door noodvoorziening » 09-03-2011 09:15

Klinkt goed Bambipower, muntenverzamelaar en een moestuin. Ook bezig met verdere noodvoorzieningen of ben je je daar alleen nog op aan het oriënteren.

bambipower
Berichten: 44
Lid geworden op: 08-03-2011 16:34

Bericht door bambipower » 09-03-2011 10:38

wat ik mij gekocht heb de laatste jaren als noodvoorziening


- Genertor 1400w op benzine
- opslaan van voeding, denk dan aan spaghetti, rijst, ... (maar nog altijd te weinig keuze)
- opwindbare zaklampen (al mijn fietsverlichting is opwindbaar, ook gemakkelijk in het dagelijks gebruik zonder noodsituatie).
Ook een grotere lamp gekocht die opwindbaar is, geschikt voor savonds met het gezinnetje : http://thesilverserver.com/getyourgadge ... ntaarn.jpg gekocht via ebay (als je geduld hebt, kan je spotgoedkoop kopen. Mijn prijs was 15$+ 12$ shipping)
- 100 conserveer potten gekocht. Deze zomer hoop ik die te kunnen vullen met spullen uit de tuin
- oplaadbare batterijen
- een zonnekoker gekocht (ook via ebay), zoiets achtig : http://www.solarovens.net/
- kaarsen in verschillende vormen en modellen (gekocht via de makro)
- 20 sters aan brandhout, deze winter wel al van gebruikt, schiet nog een 18 a 19 ster over
- houten platen, geen spaanderplaten maar iets steviger (geen idee hoe het juist noemt). Een kleine stock van aangelegd, komt altijd van pas voor de woning en altijd handig is shtf scenario's (afslaan ramen ter beveiliging of whatever)

Waarschijnlijk ben ik wel redelijk wat vergeten, ben er ook al 2 jaar met bezig. Ik probeer vooral spullen te kopen, die ook bruikbaar blijven als er geen shtf scenario komt.

Rodin
Site Admin
Berichten: 6870
Lid geworden op: 10-01-2011 19:52

Bericht door Rodin » 09-03-2011 11:36

Ziet er goed uit, dat lijstje. Een paar vragen:

Benzinegenerator van 1400 W. - lijkt mij weinig; heb je vooraf een optelsomsom gemaakt van wat er allemaal op moet draaien in noodgevallen?

Solar oven, brandhout (voor een houtkachel waarop ook kan worden gekookt?) is allemaal prima. Maar waarom niet ook een camping gasbrandertje met enkele gaspotjes voor backup? Kost een paar tientjes en is ook handig als je gaat kamperen.

Ik mis een waterfilter. Je hebt er eentje van Katadyn die zo'n 50.000 liter meegaat. Ik geloof zelfs dat onze vriend noodvoorziening er eentje in de aanbieding heeft (zie: http://eindspel.forum2go.nl/waterfilter-kopen-t41.html). :wink:
'Opinions are like assholes. Everybody has one.'
::clint::
Clint Eastwood, fastest philosopher in the West.

bambipower
Berichten: 44
Lid geworden op: 08-03-2011 16:34

Bericht door bambipower » 09-03-2011 12:32

voor de generator is geen optelsom gemaakt. Het was een toevallige aankoop van een bouwbedrijfje dat stopte. Dus eigenlijk 2de hands (weinig gebruikt). Gekocht voor 50€

Het aantal wattage zal te weinig zijn, om al mijn elektrische spullen te kunnen laten werken. Een wasmachine bvb zal al niet lukken. Wel genoeg voor de ijskast en diepvriezer, wat verlichting en nog enkele prullen (opladen batterijen etc).

Een waterfilter heb ik me ook aangeschaft, ook die Katadyn. Zit nog in verpakking. In de tuin heb ik 3 vaten staan voor regenwater (elk 225liter)

Waar ik zelf nog altijd van vind dat ik een terkort van heb, dan is het bewaarbaar voedsel (kan ook een handig ruilmiddel zijn in noodsituaties).

Gast

Voorstellen

Bericht door Gast » 17-03-2011 11:56

Hallo allemaal,

Ik ben Nelis en woonachtig in het zuiden van Nederland en maak mij al een aantal jaar (niet geheel onterecht) zorgen over het verloop van 'de wereld'.
Natuurlijk zijn er scenarios voor te stellen dat je wordt geconfronteerd met overmacht, maar ik ben toch van mening dat je als mens in ieder geval moet proberen zo lang mogelijk in leven te blijven. Al is het maar om mensen in je omgeving te helpen waarvan jij denk dat ze wat toe te voegen hebben, of gewoon uit liefde.
Ik ben een praktisch denkend mens en hoop hier op het forum veel nuttige informatie op te nemen en te geven, waarvan ik hoop dat het uiteindelijk veel mensen ten goede zou komen.

Rodin
Site Admin
Berichten: 6870
Lid geworden op: 10-01-2011 19:52

Bericht door Rodin » 17-03-2011 12:21

Welkom, Nelis.:wink:

Kom maar met je vragen en - hopelijk ook - antwoorden. Laat je aanpak inzake noodvoorzieningen maar horen.
'Opinions are like assholes. Everybody has one.'
::clint::
Clint Eastwood, fastest philosopher in the West.

Gast

Bericht door Gast » 17-03-2011 15:01

dank je Rodin :)

Wat de aanpak is om te overleven is natuurlijk afhankelijk van de plaats waar je woont(stad/land) en wat er voor calamiteit er zich voordoet.

Wat stadsmensen kunnen doen is onderstaande dingen kopen;
-Kaarsen(+lucifers :wink: )
-Houdbaar voedsel. Het valt mij op dat het voedsel in blik langzaam maar zeker wordt vervangen door "zak voedsel", wat nooit zo lang houdbaar kan zijn als blik, dus doe er je voordeel mee.
-een drinkwaterfilter+ jerrycan(s)
-gasfles+kookstelletje
-winterkleding+dekens
-gouden en/of zilveren munten

Ik hoorde laatst een verhaal van een mens wiens moeder hem herhaaldelijk het verhaal had verteld over enkele joodse familie`s uit de buurt die terug keerde, nadat zij in de oorlog hadden gepoogd via IJmuiden naar Engeland te vluchten. Zij hadden geen goud of zilver om de overtocht te betalen.. :roll:

Mocht je op het platteland of vrij wonen dan zou het natuurlijk fijn zijn om een potkachel, generator en moestuin erbij te hebben.

Rodin
Site Admin
Berichten: 6870
Lid geworden op: 10-01-2011 19:52

Bericht door Rodin » 17-03-2011 15:38

Nelis schreef:Mocht je op het platteland of vrij wonen dan zou het natuurlijk fijn zijn om ... generator en moestuin erbij te hebben.
Niet mee eens. Wij hebben hier twee geluidgedempte generators in de schuur staan waarbij ik de uitlaatgassen aan een slang heb gekoppeld en zo naar buiten kan leiden; de stroomkabel gaat door een gaatje naar het woongedeelte en eindigt in een stekkerblok.

Qua moestuin moet je eens in je eigen tuin rondkijken waar nog ruimte is. Gooi er eens wat sla in en je kunt elke dag wat bladeren plukken. Lekker en natuurlijk biologisch. Mocht je geen tuin hebben, dan kun je altijd nog overstappen op "windowfarming" - zie: http://www.youtube.com/watch?v=Cf2jW05TEwU

Funny stuff. 8)
'Opinions are like assholes. Everybody has one.'
::clint::
Clint Eastwood, fastest philosopher in the West.

Plaats reactie