Zo, ik stel me ook even voor Riesie

Een idee krijgen wie er achter welke nickname zit. Even voorstellen kan hier.
Gast

Bericht door Gast » 22-04-2013 07:59

Aangezien het mijn voorstellings-post is, vul ik het even voor deze en gene aan.

Was een DAF meeting, en we zaten daar niet als DAF members, maar als een stel overtuigden die een zelfde voorliefde hebben voor messen, bushcraft en survival...en whisky.
Daarbij heb ik weinig tot niets aann prep-zaken gezien, anders dan wat hartige knabbels die zo bij de bakker vandaan kwamen.

Om nu elkaar naar de strot te vliegen (op mijn voorstellings-post) vind ik ook niet nodig.
Ging om gelijk-gestemden, met een zelfde gedachtengang op het gebied van bovengenoemde zaken.
Nog wat info uitgewisseld mbt houtbewerking, en hoe een goed mes te slijpen. En ik gaf een uitleg vuurboog, wat van de ....30 deelnemers uiteindelijk net 4 man lukte.

Rodin
Site Admin
Berichten: 6870
Lid geworden op: 10-01-2011 19:52

Bericht door Rodin » 22-04-2013 10:23

Heb je de indruk dat mensen preppen - met name mentaal - serieus nemen of zien ze dit meer als een trend of een rage?
'Opinions are like assholes. Everybody has one.'
::clint::
Clint Eastwood, fastest philosopher in the West.

Gast

Bericht door Gast » 22-04-2013 10:36

Rodin schreef:Heb je de indruk dat mensen preppen - met name mentaal - serieus nemen of zien ze dit meer als een trend of een rage?
Mijn oprechte mening, 95% loopt mee met een trend. En 5% is echt bezig op allerlei gebied. En dan maak je al snel kennis met bushcraft en survival technieken. En juist dat doe ik heel lang. En je mag het niet van jezelf zeggen, maar ik ben er goed in. Puur door ervaring, en oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Neem nu als prepper mijn persoontje, voor een klein jaar droogvoer (Mountain-house) gekocht toen het financieel goed ging. Dus toen vinkte ik af op het lijstje: Voedsel preps, done X
Legio aan filters, en mogelijkheden tot filtratie om mijn water te borgen, en altijd wel (op een gemiddelde dag) een 60 liter direct beschikbaar water (drinkbaar) een paar honderd in jerry-cans voor spoel en flush werk. En als ik 100 meter loop, diverse plassen (zoet water).

Maar er komt veel meer bij kijken, dit uiteraard afhankelijk van de prepper die je spreekt. Velen zij binnenpreppers, dus de deur dicht en leven van wat je hebt.

Daarbij ontgaat de meesten de gedachte dat een SHTF je toch echt een keer je huis uit jaagt. En dan is het maar de vraag hoeveel je denkt te kunnen sjouwen in je rugzak. Met 15-kg op je rug ben je na een dag met je rugzak (mits niet getraind) snel uitgepist. Maar menigeen denkt dat het wel mee valt. Neem dan nog een primair wapen (scherpe stok :D ) mee, een goede bijl, een stevig mes. En na 20 km zit de gemiddelde prepper op zijn knieen zwetend en puffend naar lucht.

Mag allemaal, en iedereen heeft een eigen belevingswereld. Maar toch....ik denk liever wat verder dan de voordeur en mijn moestuintje.

Preppen is niet iets wat je "even doet" het is een overtuiging van een mogelijk (reeel) scenario.

Dutch
Berichten: 758
Lid geworden op: 31-10-2012 23:45

Bericht door Dutch » 22-04-2013 13:46

Riesie schreef:
Rodin schreef:Heb je de indruk dat mensen preppen - met name mentaal - serieus nemen of zien ze dit meer als een trend of een rage?
Mijn oprechte mening, 95% loopt mee met een trend. En 5% is echt bezig op allerlei gebied. En dan maak je al snel kennis met bushcraft en survival technieken. En juist dat doe ik heel lang. En je mag het niet van jezelf zeggen, maar ik ben er goed in. Puur door ervaring, en oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Neem nu als prepper mijn persoontje, voor een klein jaar droogvoer (Mountain-house) gekocht toen het financieel goed ging. Dus toen vinkte ik af op het lijstje: Voedsel preps, done X
Legio aan filters, en mogelijkheden tot filtratie om mijn water te borgen, en altijd wel (op een gemiddelde dag) een 60 liter direct beschikbaar water (drinkbaar) een paar honderd in jerry-cans voor spoel en flush werk. En als ik 100 meter loop, diverse plassen (zoet water).

Maar er komt veel meer bij kijken, dit uiteraard afhankelijk van de prepper die je spreekt. Velen zij binnenpreppers, dus de deur dicht en leven van wat je hebt.

Daarbij ontgaat de meesten de gedachte dat een SHTF je toch echt een keer je huis uit jaagt. En dan is het maar de vraag hoeveel je denkt te kunnen sjouwen in je rugzak. Met 15-kg op je rug ben je na een dag met je rugzak (mits niet getraind) snel uitgepist. Maar menigeen denkt dat het wel mee valt. Neem dan nog een primair wapen (scherpe stok :D ) mee, een goede bijl, een stevig mes. En na 20 km zit de gemiddelde prepper op zijn knieen zwetend en puffend naar lucht.

Mag allemaal, en iedereen heeft een eigen belevingswereld. Maar toch....ik denk liever wat verder dan de voordeur en mijn moestuintje.

Preppen is niet iets wat je "even doet" het is een overtuiging van een mogelijk (reeel) scenario.
ik heb op het punt gestaan je tekst te kapen en er een topic over te maken in ''jouw visie op een crisis'' wel onder het motto: ''riesie schreef'' natuurlijk.. :wink:
dit alles omdat we inmiddels al zo vaak offtopic aan het gaan zijn in dit topic.

ben het volledig met je eens, ik heb daar ook al vanaf het begin af aan al op gehamerd,

maar dat heb ik ook over het feit dat je met 1 rugzakje niks begint om de rest van je leven mee vol te houden.
of je moet zo dicht bij de natuur hebben geleefd dat je als het ware er 1 mee bent. of je zult wat opties en redundancy,s moeten meebrengen.

je hoeft helemaal niet te lopen met bijvoorbeeld een 40 kilo op je rug aan spullen, er zijn hele handige opties om meer spullen mee te kunnen nemen die niet een last voor je lichaam hoeven te zijn.

persoon en rugzak>15 tot 25 kilo bepakking
persoon en fiets>tot 50 kilo
persoon en fiets met fietskar> 70 kilo
persoon en paard> 70 kilo
persoon en paard en wagen> 150 tot 300 kilo.
persoon en steekkar> 150 kilo
persoon en kruiwagen> 100 kilo
persoon en handkar>200 kilo
persoon en scooter> 50 kilo
persoon en scooter met aanhanger> 120 kilo.
persoon en motor> 50 kilo
persoon en motor met aanhanger> 200 tot 250 kilo
persoon en auto> 300 kilo(pickup of bestelwagen is natuurlijk meer)
persoon en auto met aanhanger> 500 tot 2500 kilo

niks is ideaal.
bug ins niet bug outs ook niet.
beetje tent(voor langdurig gebruik(totdat je altenatief hebt) beetje filter, beetje kleding, beetje mes,beetje reservemes ,beetje dit beetje dat het loopt allemaal op.
er is geen veldhospitaal,tandarts,legerpost,ehbo post,kantine waar je even op verhaal kunt komen of wat aan je kunt laten doen.
dus je moet bepaalde dingen extra bij je hebben, dit allemaal loopt in de kilo,s .
zorg dus niet alleen voor die nieuwste tactical maxpedition packs/pouches etc etc, maar zorg voor een lastwagen of lastdier die het voor je kan dragen.
maarja ik snap het wel als ik met mijn achterlijk uitziende steekwagen of fietskar op de proppen kom dan is dat natuurlijk niet tacticool.
preppen is niet genoeg, mobilitieit is niet genoeg nee je moet het wel in style doen. :roll:

Als preppers denken aan een bug out dan blijken ze altijd in hun achterhoofd een soort verlengde survivaltocht te hebben.
Maar een bug out is over het algemeen dat je niet meer terug komt
en dan moet je een INCH bag hebben(im never coming home).
en die wegen altijd meer dan ingeschat wordt.

Een survivaltocht in de ardennen en je krijgt een ongeluk dan zijn er hulpdiensten om je eruit te halen, in een shtf komen er ook mensen voorbij en die jatten je shit en daar lig je dan(als je geluk hebt prikken ze je gelijk dood).

its a hard knock life.

ik ben overigens met het idee aan het stoeien van een kruising tussen dit:

http://www.fietskarrenwinkel.nl/bagagek ... 10012.html

http://www.fietskarrenwinkel.nl/bagagek ... 10860.html

http://www.overtoom.nl/steek-plateauwag ... 00358.html

http://www.manutan.be/nl/gecombineerde- ... 36161.html

http://www.slipperwereld.nl/KHW-slee-Snow-bird

en als alternatief voor lekke banden:
http://www.sybshop.nl/webshop/zwenkwiel ... talen-velg
http://www.skelterbanden.nl/pagina/5422 ... rwiel.html

soort hybride bagagekar, waarmee ik zelfs door modder en sneeuw kan gaan

als ik een gewicht/drijver berekening maak dan zou ik de mogelijkheid hebben om eventueel een kleine oversteek te kunnen maken.

dit alles als alternatief/aanvulling op mijn bootwens.

ik geloof overigens niet zo in brandstoffen ik denk dat het heel snel niet meer te krijgen zal zijn of zo duur worden dat het niet meer te betalen is.
dus ik kijk meer naar iets wat door persoon,of wind aangedreven wordt.
"A government big enough to give you everything you want, is a government big enough to take everything that you have."

Zanshin
Berichten: 521
Lid geworden op: 24-05-2012 21:38

Bericht door Zanshin » 22-04-2013 13:52

Dutch schreef: Als preppers denken aan een bug out dan blijken ze altijd in hun achterhoofd een soort verlengde survivaltocht te hebben.
Maar een bug out is over het algemeen dat je niet meer terug komt
en dan moet je een INCH bag hebben(im never coming home).
en die wegen altijd meer dan ingeschat wordt.
Ik denk dat je gelijk hebt. Volgens mij ben jij, afgaande op jouw posts hier en daar, 1 van de weinigen die ècht voorbereid is op het ergste.
If you had to fight for your life tomorrow, would you change your training today ? - Bruce Lee

Gast

Bericht door Gast » 22-04-2013 13:58

mamy blue schreef:ik stak je een hand toe maar helaas . tja....wat jij wilt, tot ziens dan maar..liever niet eigenlijk.het genoegen was geheel uwerzijds.!
Juist dat: Ik stak je een hand toe, maar helaas.

Ik zou bijna zeggen "Hallo Keyser Suze" van DAF.......of het is puur toeval.
Zal het laatste wel zijn.

Ries.

Zanshin
Berichten: 521
Lid geworden op: 24-05-2012 21:38

Bericht door Zanshin » 22-04-2013 14:00

mamy blue = keyser suze ?!

WAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA dat zou een mooie zijn! :witch:
If you had to fight for your life tomorrow, would you change your training today ? - Bruce Lee

Gast

Bericht door Gast » 22-04-2013 14:05

Zanshin schreef:mamy blue = keyser suze ?!

WAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA dat zou een mooie zijn! :witch:
Ik zei al, puur toeval dat iemand precies dezelfde opmerking maakt.

Vond hem wel grappig, want KS maakte die opmerking in precies dezelde context naar mij.

Vandaar.

Rodin
Site Admin
Berichten: 6870
Lid geworden op: 10-01-2011 19:52

Bericht door Rodin » 22-04-2013 14:30

Hmm. Ik zat ook al met de associatie KS, maar dan zo: 'KeeS'. Keyser Suze was mijn grote vriend op preppers.nl en we hebben heel wat veldslagen uitgevochten. Ach ja, die goeie ouwe tijd... :twisted:
'Opinions are like assholes. Everybody has one.'
::clint::
Clint Eastwood, fastest philosopher in the West.

Dutch
Berichten: 758
Lid geworden op: 31-10-2012 23:45

Bericht door Dutch » 22-04-2013 14:39

Zanshin schreef:
Dutch schreef: Als preppers denken aan een bug out dan blijken ze altijd in hun achterhoofd een soort verlengde survivaltocht te hebben.
Maar een bug out is over het algemeen dat je niet meer terug komt
en dan moet je een INCH bag hebben(im never coming home).
en die wegen altijd meer dan ingeschat wordt.
Ik denk dat je gelijk hebt. Volgens mij ben jij, afgaande op jouw posts hier en daar, 1 van de weinigen die ècht voorbereid is op het ergste.
ik denk dat niemand zich echt voor kan bereiden op wat komen gaat.
mijn mental preps bestaan uit bidden en lezen.
en voor mij zijn die belangerijkste.

daarna kwam ik vanzelf op gedachtes over hoe ik dingen aan moet pakken, maar ik heb niet de wijsheid in pacht ik heb geen militaire ervaring ik heb geen survivaltochten in veelvoud afgelegt, ik ben een eenvoudige jongen met een tragere schildklier(dikker dus).
met een wil om te doen wat ik kan voorzover ik kan.

these are the days before the darkness came.
"A government big enough to give you everything you want, is a government big enough to take everything that you have."

Plaats reactie